Kostholdsdebatten

Kunsten å ta ansvar for egen helse!
Du må selv velge de ekspertertene du ønsker å tro på. Norsk ernæringsråd er et veldig lite fagmiljø med folk som nok prøver å gjøre så godt de kan. De ikke mer mer en vanlige mennesker de også. med alt det kan føre med seg av blindhet for andre eksperters forskning og meninger. En sunn skepsis kan være lurt. Selv har jeg erfart hva et dårlig kosthold kan føre til. Nedenfor her finner du flere lenker til sider som kan være lurt å se nærmere på. Sannhet i dag kan være feil i morgen. Vitenskapen om kosthold går langsomt framover. Våre myndigheter ligger mer en 10 år etter forskningen. sier noen eksperter. Andre hevder at kostholdsrådene er bassert på kulturelle, politiske og økonomiske interesser mer en på vitenskap.

Dr. Aseem Malhotra om kolesterol medisin.

Er rødt kjøtt farlig? Kanskje du får et litt mer nyansert syn etter å ha lest dette dette fra dietdoctor.com

Cracking the Cholesterol Myth: How Statins Harm The Body and Mind

Dansk studie: Reduksjon av karbohydratintaket bedrer blodsukkerreguleringen hos diabetikere.

Praktiserende psykiater dr. Georgia Ede har sett fordlene for psykisk helse hos sine pasienter ved å minske karbohydratintaket.

Ann Fernholm snakker her om blant annet diabetes og alergier.

Sterke ord fra Erik Hörstadius august 2019
Her er en kopi av artikkelen

Dersom du studerer til lege bør du sette deg inn i pure studien, den finner du her!

Det amerikanske forsvaret , hva eksperimenterer de med når det gjelder kosthold.

Hvor ofte har du ikke hørt om 5 om dagen av frukt og grønnsaker er sunt. Hvem fant på utrykket og er det vitenskapelig bevist at disse rådene er bra for helsen.
Vel, her kan du lese hva Dr. Zoë Harcombe mener om den saken. Hun hevder at det ikke er vitenskapelig bevist at det er store fordeler med å spise fem om dagen! Hva tror du?

Allerede i 2004 sto denne artikkelen i Tidskriftetet den Norske legeforening.

Gå ned i vekt med mer fett og mindre karbohydrater!!!

Hemmmelighold av Minnesota Coronary Experiment fordi resultatet ikke passet med teorien. Det vil si at de som spiste mye soyaolje fikk et lavere «kolesterol» men døde tidligere en de som spiste vanlig mat med mettett fett. Se her! Da er det rart at Mills fremdeles holder fast ved at det er et mål å redusere LDL , «kollesterolet». Det kan da ikke være bra å dø tidligere med et korrigert «kolesterol» enn å leve lenger med et ubehandlet «kolesterol» som er det som er normalt for kroppen din.

Ta hensyn til dette når du leter etter svar på hva som kan være sunn mat!
imidlertid kan man på dette nettstedet se at det anbefalles å spise soya.
Det er etter det jeg vet ikke særlig lurt fordi soya inneholder mye omega 6 oljer.

De amerikanske helsemyndigheter advarer mot kolesterol medisin? Selv om de advarer mot medisinen anbefaller de at man skal ta den allikevel. Det er ikke lett å velge mellom pest eller kolera!

Grovt brød = mer gluten?

Australske politikere vil endre rådene!

Litt om karbohydrater!

WHO viser til en Cochrane meta-analyse som bevis for at mettet fett er farlig? Studien viser imidlertid at det ikke var noen signifikant effekt av å redusere mettet fett for å forhindre:
Total dødelighet
CVD dødelighet
Myocardial infarction
Non fatal myocardial infarction
Slag
Coronary hjertesykdoms tilfeller
Coronary hjertesykdoms død

Hooper L. Martin

Magesyre: for lite eller for mye. Les hva Jens Veiersted sier om dette!

Mer fra Caluna

En lang artikkel om kalorier. Her er også en kortfilm om tema : kalori

Tror du at overvekt er årsak til diabetes 2?
– Nei. Den egentlige årsak er knyttet til insulin, sier ernæringsterapeutene Helén og Nina.

Til kamp mot diabetes til kamp mot sukker!

Det amerikanske diabetesforbund har nå funnet den beste behandlingen for diabetes= redusere karbohydratinntaket. Det gir det beste resultat.


Leger som bruker mat som medisin. Her er en liste: dietdoctor

Ann Fernholm om mat til små barn

Hyperkolesterolemi mindre farlig en antatt ?

Barn og mat igjen!

Test av lavkarbokosthold for å prestere bedre i idrett!
Jeff Volek, professor of human sciences at The Ohio State University

Bedre soldater med et ketogent kosthold?

Tidlig død med ultrabearbeidet mat.

Ann Fernholm sin bok om barn og mat. Fortjener å være med her.

Overlege Brændeland spiste etter myndighetenes råd, og anbefalte sine pasienter det samme. – Jeg hadde ikke innsikt i ernæringsforskningen. Leger bør sette seg grundigere inn i den.

Mer om kolesterol som jo ikke er farlig?

Sjokkerende å lese dette i BT: Sitat: De er ikke søte, små uvitende vesener. Sitat slutt:

Nei mange blir nok indoktrinerte voksne uvitende vesener. Hvordan er det mulig at slike krefter fremdeles får komme med så unyanserte kostholdsråd. Matjungelen har ikke med mye animalsk fett desverre. Fettskrekken videreføres til nye generasjoner, det er trist synes jeg. At noen velger å være vegetarianer eller veganer får være deres valg, men man må ikke promotere at dette skal være mat for alle. Bare se her!

Hvor ble det av kjøttet?

Zoë Harcombe om EAT

Sjokkerende om EAT organisasjonens kostholdsråd

Gunstig med høyt «kolesterol«?
Kan Alzheimers kureres?
Får du lettere diabetes ved å hoppe over frokosten?
Høyt kolesterol indikerer IKKE økt risiko for hjerte- og karsykdom!
Superkrefter?
Bacon og egg, lavkarbo?
Ned i vekt i 2019!

På denne siden har jeg samlet lenker til sider som er lurt å se nærmere på  for nå målet:  Bedre helse med sunnere mat. Du må sette deg inn i kostholdsdebatten så godt du kan, så kan du velge det som passer best for kroppen din. Den er et vidunderlig instrument. Avhengig av hva du spiser vil kroppen gi beskjed, av og til med en gang og andre ganger etter lang tid. Da er det kanskje for sent å endre kosthold.

Stadig kommer media med innslag om kostholdsråd fra leger, forskere og ernæringseksperter. Hvem skal du tro på?  Dersom du setter deg bedre inn i tingene vil du se at det fins mye bra om emnet.

Den forskningen som er utført av næringsmiddelindustri og legemiddelindustri er laget og designet for å tjene penger.  Dette må du være klar over.   Forskning som ikke passer med et regime, f.eks. at mettet fett ikke er farlig,  vil bli lagt bort i en skuff og glemt.

Dersom legen din vil ha deg til å spise f.eks. statiner for å redusere kolesterolet, så må du stille ham eller henne dette spørsmålet: Hvor mye lenger kan jeg leve dersom jeg spiser disse medisinene, hva er bivirkningene. Disse folkene gjør så godt de kan, men spør legen om han eller henne kan forklare deg forskjellen mellom relativ og absolutt risiko. Det er jo utrolig rart at mange leger ikke vet forskjellen på dette. Får du ærlige svar, så er det ikke sikkert du vil ta disse medisinene. Det hele er opp til deg. Da må du selv ta ansvar for egen helse å sette deg godt inn i tingene. 

Siste nyheter: Om Fett Dr Aseem Malhotra

Uffe Ravnskov https://www.thincs.org                      David Daimond om kolesterol

Dr. Jonny Bowden «The Great Cholesterol Myth»

Mer forskning om fett.

Da forskning viste at sukker var sunt.

Jeg har også tatt med Norsk ernæringsråd sine anbefalinger (funnet på nett november 2018) .  Det hviler et stort ansvar på de som lager disse rådene, det ser ikke ut som om de er klar over det.   De menneskene som  vedtar kostholdsrådene har jo de beste intensjoner for folkehelsen, det skal man ikke kritisere dem for.

  Imidlertid evner de ikke å se resultatet avrådene som er gitt de siste 30 årene.  Ekspertene er  ensrettet og de reproduserer seg selv, de evner ikke å endre synspunkt, selv om ny forskning er tilgjengelig.  Mange av kostholdsrådene er basert  på politiske beslutninger, gammel forskning, prestisje, kognitiv dissonans, dårlig og uhederlig forskning samt bindinger til farmasøytisk industri og næringsmiddelselskap.  Husk også at noen av de som har vært medlemmer i Norsk ernæringsråd har prøvd å justere rådene f.eks. at mettet fett ikke er farlig, men de har nok vært i mindretall. Det er flertallet som bestemmer.
Mange forskere,leger og de med praktisk erfaring, mener at noen av rådene gjør oss sykere. Er du frisk og ung, kan du tåle å følge rådene, men etter som årene går vil du kanskje bli syk av den måten å spise på.  


Dersom du setter deg litt inn i biologi og leser uavhengig forskning om dette temaet,  så ser du at du rett og slett ikke alltid kan stole på de rådene du får fra våre myndigheter.  Din respekt for autoriteter vil kanskje forsvinne som dugg for solen.  

Du velger selv de ekspertene du vil tro på og følge. Glem ikke at alle mennesker kan ta feil. Det er ikke sikkert at det kosthold jeg følger er det beste for meg, men jeg følger det til noe bedre dukker opp. Da er jeg på linje med legen Sofie Hexeberg som sier akkurat det samme.   Det fins mange eksperter og leger som har endret mening om kosthold f.eks. idrettsprofessor TimNoakes i Australia og legen
Annika Dahlqvist , de er ikke redd for mettet fett lenger.

 Det er kanskje ikke mulig å spise seg frisk, men i alle fall friske!

Lykke til med din streben etter et godt liv med god og næringsrik mat.

Ann Fernholm http://annfernholm.se/

Andreas Eenfeldt https://www.dietdoctor.com/

Uffe Ravnskov https://www.thincs.org

Nina Teicholz https://thebigfatsurprise.com/

Kostreform Hordaland  http://www.ivy.no

Kostreform.no  http://www.kostreform.no

Caluna http://www.caluna.no

Garry Taubes  http://garytaubes.com/

Weston A. Price, DDS Nutrition and Physical Degeneraon                               
The vegetarion Myth

Vivian Lohman Veum  Balansert kosthold

Er matoljer bedre enn ekte meierismør? Det er bassert på at mettet fett er usunt. Hvem har bevist at mettet fett er farlig?  2 100 kvinnelige leger i Canada, familiene deres og mange av pasientene deres spiser meierismør.  Jeg tro mer på disse legene en på noen «eksperte» som reproduserer seg selv. 

Kommentarer om salt: Er salt bra for deg!


Her er statens ernæringsråd sine kostholdsanbefalninger og over kan du finne forklaring på hvorfor noe av dette ikke holder vann. 

Det som er merket, mener jeg kan kan være bra og følge. 

HELSEDIREKTORATETS KOSTRÅD (Eller skal vi si: Hvordan spise seg syk)

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og
    bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede
    mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en god balanse mellom hvor mye energi du
    får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye
    du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker,
    frukt og bær hver dag.
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken.
    Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter.
    Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  7. La magre meieriprodukter være en del av det
    daglige kostholdet.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin,
    fremfor hard margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av
    salt i matlaging og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.
    Se etter Nøkkelhullet når du handler.

Medisinsk epidemiologi
og forskningsetikk nr. 6. 2004

Sitat:  fra Det må derfor påpekes at selv om epidemiologiske studier følger aksepterte vitenskapelige
standarder, har de vesentlige begrensninger som det er viktig å være klar over. Disse
begrensningene ligger mer eller mindre implisitt i epidemiologisk metode og omfatter
blant annet fenomener som effektforveksling, utvalgsskjevheter og fristelsen til å trekke
resultatene lenger enn det er grunnlag for. Det tas ofte ikke tilstrekkelig hensyn til disse
forholdene når resultater presenteres. Etisk sett reiser dette spørsmål om hvordan en skal
forholde seg til usikkerhet i resultater. Det er vesentlig at forskere er seg bevisst mulige
feilkilder, drøfter dem og redegjør for konsekvensene av usikkerheten. Som vi skal se
senere, kan det være et særlig problem når usikre resultater benyttes til å anbefale og
fremme helsetiltak.
4